Stiga

11/03/2011
Stiga Estate Mirage 5.0

Stigas Estate Mirage 5.0 är en ny trädgårdstraktor. Den får sin kraft från batterier utan skadliga utsläpp och utan att behöva regelbunden service, till skillnad från traditionella förbränningsmotorer. Detta gör att den tysta maskinen kombinerar miljövänlighet med hög komfort och bäddar för en ny mer hållbar generation av trädgårdstraktorer.

Effektiv och miljövänlig
Stiga Estate Mirage 5.0´s batterier räcker i över en timme vilket är tillräckligt för att klippa stora gräsmattor eller samla höstlöv och utan påföljande luftförorening. Det intelligenta regenerativa bromssystemet laddar batterierna när man bromsar, vilket sparar värdefull energi. När maskinen inte används så stängs Estate Mirage 5.0 av automatiskt. LCD-displayen, som sitter centralt på instrumentbrädan, visar den aktuella batterinivån.

Fin klippning
Stigas Estate Mirage 5.0 uppnår utmärkta klippresultat. Förutom den vanliga Multiclip-funktionen, som finfördelar det klippta gräset, så är trädgårdstraktorn utrustad med en 260-liters grässamlare. En praktisk bakutkastfunktion hanterar förvuxna gräsmattor. Tack vare den kompakta storleken så är den tåliga åretruntmaskinen mycket manövrerbar och är enkel att förvara.

Stiga Estate Mirage 5.0 kommer att finnas i fackhandeln till klippsäsongen 2011.

Rekommenderat cirkapris är 60 000 kronor.

Fakta GGP/Stiga
Sedan 2000 är Stiga en del av Global Garden Products Group (GGP). GGP är Europas största tillverkare av gräsklippare, och har en omsättning på 570 miljoner Euro. GGP Group har 16 dotterbolag och levererar produkter till mer än 80 länder samt har produktionsanläggningar i Italien, Sverige, Slovakien och Kina. Stiga marknadsför trädgårdsmaskiner/-produkter såsom gräsklippare, åkgräsklippare, trimmers, häcksaxar, kompostkvarnar och jordfräsar.

För ytterligare information:
Thomas Olsson