Sverige | Ändra språk
28/04/2015

Stigas åkgräsklippare Park 740 IOX vinner prestigefyllda designpriset Red Dot Awards

Tranås, den 28 april 2015

Stiga, ett ledande varumärke inom GGP (Global Garden Products) Group, baserat i Italien, vinner det prestigefulla designpriset Red Dot Design Awards med sin åkgräsklippare Park Pro 740 IOX. Utmärkelsen ses som ett direkt resultat av företagets strävan att alltid ligga steget före konkurrenterna vad gäller design och innovation.

Red Dot Awards grundades för 60 år sedan av det kreativa navet Design Zentrum Nordrhein Westfalen i Tyskland, och den ikoniska röda sfäriska logotypen är idag en välkänd symbol för utmärkt design.

Ett stort antal framstående företag tävlar om priset varje år genom att låta sina produkter bedömas av en internationell panel av designers, akademiker och journalister. 4 928 sökande från 56 länder deltog i 2015 års upplaga av tävlingen, som är indelad i 31 olika produktkategorier – från mode och accessoarer till elektronik, bilar, möbler och maskiner för personlig och professionell användning.

I den sistnämnda kategorin tävlade Stigas åkgräsklippare Park Pro 740 IOX, som vann juryns erkännande med sin strömlinjeformade design och unika egenskaper – som flexibilitet och innovation, komfort och körsäkerhet, samt precision och användarvänlighet året runt och i all terräng. Kort sagt: egenskaper som gör Park 740 IOX till en flaggskeppsprodukt i Stigas sortiment.

Efter prisutdelningen och galakvällen den 29 juni på Aalto Theater i Essen kommer Stiga Park Pro 740 IOX att demonstreras för allmänheten under utställningen "Design on Stage" som under fyra veckor huserar på Red Dot Design Museum; en 4000 kvadratmeter stor yta fördelad på fem plan, där de vinnande bidragen visas upp innan de läggs till museets permanenta utställning.

"Vi är naturligtvis mycket glada över den här utmärkelsen, som inte bara är ett viktigt erkännande av våra medarbetares engagerade arbete, utan också ger oss ytterligare motivation i vår strävan efter att kombinera effektivitet med utmärkt design”, kommenterade representanter från GGP stolt.

För mer information, besök: www.red-dot.de